Sisältö:
1.Lastensuojelulaki uusiksi (perustelukirjoitus)
2.Allekirjoita kansalaisaloite
3. ....
.........................................................................
Anne (18.2. -14): Tämä kir. Nr. 1 on lakialoitteen yhteydessä oleva perustelukirjoitus, joka löytyy alimmaisena siinä lakialoitteessa ...
tätäkin saa ihan vapaasti jakaa, kuten
myös kaikkia tällä blogisivustolla olevia kirjoituksia ja kuvia yms.
.........................................................
1.
LASTENSUOJELULAKI UUSIKSI
Lastensuojelusta on muodostunut
maassamme vastakkainasettelu, viranomaiset vastaan vanhemmat. Hyvääkin saadaan
aikaan, mutta tässä aloitteessa keskitymme epäkohtiin.
Molemmin puolin haetaan
vertaistukea, puhutaan lapsen edusta, halutaan pääsääntöisesti tehdä hyvää
lasten hyvinvoinnin ja oikeuksien toteutumiseksi. Miten tämä kahtiajako on
syntynyt?
Ensisijainen vika on lain
puutteellisuudessa, tulkinnanvaraisuudessa ja ristiriitaisuuksissa.
Tämän aloitteen ensiaskeleena on
ollut avoin keskustelu. Äänensä ovat saaneet kuuluviin satojen lasten ja
nuorten vanhemmat ja muut sukulaiset, sekä joukko yhteiskuntamme päättäjiä,
asianajajia, lastensuojelutyön työntekijöitä ja muita sosiaali- ja
terveydenhuollon ammattilaisia.
Keskustelujen yhteenvetona
voidaan esittää seuraavaa:
Nykymuodossaan lastensuojelulaki
ei ole tarkoituksensa mukainen, vaan päin vastoin se
- on ristiriidassa suhteessa
lakiin lasten huollosta, jossa huoltajalle määrätään kasvatusvastuu;
- kirjaimellisesti noudatettuna
epää huoltajalta mahdollisuuden lapsen edun mukaisen kasvatukselliseen
toimintaan, sillä lapseen pitää voida koskea ja lapsen tekemisiä pitää voida
rajoittaa. Täysin eri asia on henkinen ja fyysinen väkivalta.
Samoin on eri asia elää
alistettuna tai totella vanhempiaan;
- edellä mainituista syistä antaa
lastensuojeluviranomaiselle mielivaltaisen oikeuden vedota tilanteen mukaan
kumpaankin lakiin. Tästä johdannaisena on syntynyt joidenkin alan työntekijöiden
keskuudessa omavaltainen menettelytapa, jolla luodaan tarve lastensuojelun
asiakkuudelle ilman todellisuuspohjaa;
- täten antaa mahdollisuuden
hajottaa ja hallita perheitä virheellisillä ja/tai valheellisilla toimilla,
joista työntekijöitä ei saada vastuuseen. Valitusprosessi on hankala, ja
päätösten purkaminen on tehty vaikeaksi, jopa mahdottomaksi, sillä
lastensuojeluviranomaista ei ohjaa selkeä lakiin kirjattu toimintamalli, on
vain suosituksia ja ohjeistuksia;
- ei velvoita lastensuojelun työntekijöitä
kertomaan asiakkaalle tämän oikeuksista ja mahdollisuuksista;
- pitää sisällään keskeisiä
termejä, joiden merkitys on tulkinnanvarainen.
Esimerkiksi "on
tarjottava" ei aina käytännössä toteudu lainkaan tai kääntyy muotoon
"on pakotettava vastaanottamaan". Usein käytetty sanapari
"lapsen etu" kääntyy viranomaiskielessä valitettavan usein lapsen
laillisiksi oikeuksiksi, eikä sillä ole mitään tekemistä lapsen todellisten
tarpeiden täyttämisen ja kaiken kattavan hyvinvoinnin turvaamisen kanssa. Myöskin
"kuuleminen" ja "kuunteleminen" ovat kaksi eri asiaa: usein
vanhemman, lapsen tai nuoren mielipidettä ja toivomuksia kuullaan, muttei
todella kuunnella. Muitakin vastaavia lainkohtia löytyy;
- antaa mahdollisuuden häiritä
perhe-elämää aiheettomilla, osin jopa ilkeämielisyydellä tehdyillä anonyymeillä
lastensuojeluilmoituksilla;
- antaa mahdollisuuden jättää
huostaanotto tekemättä tilanteessa, jossa vaadittaisiin muutakin ammatillista
osaamista päätöksen tueksi.
Useimmiten
lastensuojeluviranomaisella ei ole muuta tarvittavaa pätevyyttä esimerkiksi
terveydenhuoltoalalta;
- antaa mahdollisuuden lapsen
vieraannuttamiseen vanhemmistaan. Myös vanhempien oikeus pitää yhteyttä lapseen
on suojattava, sillä lapsen poisottaminen perheestä ja pitkäaikainen epävarmuus
aiheuttavat helposti päihde- ja mielenterveysongelmia tai pahentavat
olemassaolevia ongelmia. Tämä ei ole suotavaa, kun tarkoitus on toimia perheen
eheyttämiseksi. Joka sekään ei yleensä toteudu;
- antaa mahdollisuuden pimittää
asiakkaalta tätä koskevia tietoja ja tästä tehtyjä kirjauksia, ja
asianomaisilta salattuun, viranomaisten väliseen toimintaan asiakkaan
tietämättä;
- mahdollistaa kuntien
rahansaannin valtiolta huostaanotoilla. Sijaisperheiden, hoitolaitoksien ja
muiden alan yritysten on mahdollista tienata rahaa lasten kustannuksella,
jolloin motivaatio tarpeettomiin - jopa laittomiin - huostaanottoihin kasvaa;
- asettaa monet julkiset
palvelut, kuten tarvittavat tutkimus- ja hoitopalvelut, lastensuojelun piiriin,
vaikka ne pitäisi pitää erillään. Tällöin nämä palvelut kuormittavat
lastensuojelutyön resursseja turhaan;
- mahdollistaa ihmisten, joilta
puuttuu omakohtainen kokemus ja sen tuoma ymmärrys, tehdä teoriapohjalta
päätöksiä lasten ja kokonaisten perheiden asioista ja elämästä;
- antaa epäpäteville
työntekijöille vapaat kädet ilman yhtenäisiä toimintatapoja;
- mahdollistaa valvomattoman ja
sanktiovapaan toiminnan, epäselvät ja toteutumattomat asiakassuunnitelmat, sekä
virheelliset, valheelliset ja epäasianmukaiset kirjaukset.
Riitatilanteessa asianomaisen
viranomaisen virka ei voi olla ainoa todiste toiminnan asianmukaisuudesta, vaan
pitää olla esittää myös ulkopuolisen tekemä dokumentti asiasta, esimerkiksi
puolueettoman tahon tekemä arvio lapsen tilanteesta;
- ei anna erityisosaamisella
kohdennettua palvelua. Esimerkiksi erityislapsen, väkivaltaa tai päihdeongelmia
kohdanneen lapsen tai perheen asiakkuus tulisi voida ohjata heti aiheeseen
erikoistuneelle työntekijälle;
- ei käytännössä toteudu juuri
koskaan siinä, että lapsi tai nuori sijoitettaisiin, tai edes yritettäisiin
sijoittaa, lapselle tutun ihmisen kotiin. Lähtökohtaisesti lapselle paras
paikka on omien vanhempiensa luona, omassa kodissaan.
Vanhemman ja lapsen välistä
suhdetta ei voida keinotekoisesti mitenkään korvata, ehjä kiintymyssuhde on
tasapainoisen kehityksen perusta. Vain harvoin tilanne on sellainen, ettei
tukitoimilla voida mahdollisia virheitä tai puutteita lapsen tai perheen
perustarpeissa, -turvallisuudessa ja hyvinvoinnissa korjata. Huostaanotto on
aina raju kokemus lapselle, tarkoituksenmukaisenakin toimenpiteenä ja oikein
toteutettuna. Usein sen aiheuttamat pelkotilat, ahdistus sekä
kerrannaisongelmat jäävät vailla huomiota. Tällöin toivottu muutos parempaan,
se monesti mainittu "lapsen etu", jää toteutumatta. Pahimmillaan
lastensuojelu saa lapsen voimaan entistä huonommin.
Me, tämän aloitteen
allekirjoittaneet, vaadimme lastensuojelulakiin ja siihen oleellisesti
liittyviin muihin mainittuihin lainkohtiin muutoksia, sekä erillisen
lastensuojelun valvontaviraston perustamista ja lisätyövoiman palkkaamista
lapsiasiainvaltuutetun toimistoon. Epäselvyyksien välttämiseksi on laadittu
valmis lakiesitys, joka on jokaisen luettavissa niin halutessaan tästä, tai sivun ylälaidasta löytyvästä
linkistä.
Tätä kansalaisaloitetta voi
teksti- tai muotoseikoiltaan ministeriöt yhdessä kansalaisjärjestöjen, tai
muiden tahojen kanssa vielä tarvittaessa täydentää. Siinä tapauksessa yhteys kansalaisaloitteen
edustajiin.
Tämä kansalaisaloite tukee
kansanedustajien Pauli Kiurun sekä Juho Eerolan lakialoitteita:
Kiuru: Lapsen
tapaamisoikeuden toteutumisen estäminen rikoslakiin
Eerola: Vieraannuttamisen
kielto lapsen huolto ja tapaamislakiin
…………………………………………………………..
2. Käy lukemassa ja
allekirjoittamassa kansalaisaloite “Lastensuojelulaki uusiksi”
Klikkaa tätä
oikeusministeriön osoitetta.
Kansalaisaloite
on Suomen kansalaisten suora vaikuttamiskeino lainsäädäntöön
Suomen kansalaisilla on
perustuslaissa turvattu oikeus tehdä eduskunnalle aloite lain säätämiseksi.
Tämän valtiollisen tason vaikuttamiskeinon käyttäminen edellyttää, että
aloitetta kannattaa vähintään viisikymmentätuhatta äänioikeutettua Suomen
kansalaista kuuden kuukauden kuluessa.
Kansalaisaloite.fi-verkkopalvelussa
voit tehdä kansalaisaloitteita sekä kannattaa ja seurata muiden tekemiä
aloitteita. Palvelun käyttö on turvallista ja maksutonta.
.........................................................................................
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tähän sarakkeeseen voit vapaasti kommentoida kirjoituksia tai toisia kommentteja. Kommenttiasi ei julkaista heti, vaan vasta editoituani sen sivulle. Jollet halua komenttiasi julkaistavan, vaan ainoastaan lähetät viestinä minulle, niin ilmoita se selvästi.